Y-szárnyú (BTL Y-wing starfighter)

SW Filmek
SW Filmek
24 perc olvasás

A Star Wars univerzum ikonikus űrhajói között különleges helyet foglal el a Y-szárnyú vadászbombázó, mely bár nem a leggyorsabb vagy legelegánsabb jármű, mégis a megbízhatóság és a sokoldalúság szimbólumává vált. A Lázadó Szövetség flottájának ez a „munkalova” több jelentős ütközetben bizonyította értékét, és a pilóták generációi tanúsíthatják kivételes ellenállóképességét. Ebben a részletes elemzésben bemutatjuk a BTL Y-wing starfighter technikai jellemzőit, fejlesztésének történetét, harci alkalmazását és kulturális jelentőségét.

TECHNIKAI ADATLAP

ALAPADATOK

  • Típus: BTL Y-wing starfighter (vadászbombázó)
  • Gyártó: Koensayr Manufacturing
  • Osztály: Vadászbombázó / Csapásmérő vadászgép
  • Modellszámok: BTL-A4, BTL-B, BTL-S3
  • Hosszúság: 16 méter (standard modell)
  • Szélesség: 8,2 méter (kinyitott szárnyakkal)
  • Magasság: 2,4 méter
  • Üres tömeg: 23 tonna
  • Maximális felszállótömeg: 30 tonna
  • Legénység: 1-2 fő (típustól függően)
  • BTL-A4: 1 pilóta
  • BTL-B: 1 pilóta, 1 lövész/navigátor
  • BTL-S3: 1 pilóta, 1 asztrodroid

MŰSZAKI JELLEMZŐK

  • Fő hajtóművek: 2 db Koensayr R200 ionhajtómű
  • Hiperhajtómű: Koensayr R300-H hiperhajtómű (1.0-ás osztály)
  • Manőverező hajtóművek: 4 darab
  • Energiaforrás: Novaldex 04-Z energiacella
  • Energiarendszer: Thiodyne 03-R kryogén energiaregenerátor
  • Pajzsrendszer: Chepat „Defender” pajzsrendszer
  • Navigációs rendszer: Fabritech ANq-51 szenzorelrendezés
  • Célzórendszer: Fabritech ANs-5d célzókomputer
  • Kommunikációs rendszer: SubSpace Radio SSR-205 adó-vevő
  • Életfenntartó rendszer: Interál 522 VacMester egység

FEGYVERZET

Elsődleges fegyverzet: 2 db Taim & Bak IX4 lézerágyú (előre néző)
Másodlagos fegyverzet: 2 db Arakyd Flex Tube proton torpedóvető (összesen 6-8 torpedó)
Egyéb fegyverzet:

  • 1 db Ión ágyú (BTL-A4 modellen)
  • Bombavető rekesz (akár 20 darab proton bomba)

Védekező rendszerek:

  • Fabritech RWS-5 elektronikus zavaróberendezés
  • Sirplex Z-9 radarjelcsökkentő bevonat
  • Torpedó és rakéta elhárító infracsapdák (kései modelleken)

BELSŐ ELRENDEZÉS

Pilótafülke: 1-2 személyes, előre néző kitekintéssel

  • Elülső ülés: Pilóta
  • Hátsó ülés: Lövész/navigátor (csak kétüléses változatnál)
  • Asztrodroid foglalat: R-sorozatú droid számára

Navigációs rendszerek: Koensayr Navicomputer NC-7-es navigációs számítógép
Avionikai rendszerek: Fabritech Flight Assistance komputer (FAC-1)
Kibervédelmi rendszerek: Barogill Defense Systems CR-F-szériás biztonsági modul

TELJESÍTMÉNY

  • Légköri maximális sebesség: 1.000 km/h
  • Űrbeli maximális sebesség: 80 MGLT
  • Hipertér sebessége: 1.0-ás osztály
  • Gyorsulás: 2.700 G
  • Hatótávolság: 1 nap (folyamatos üzem, utántöltés nélkül)
  • Fegyverzeti hatótávolság: 600-1.000 km (fegyvertípustól függően)
  • Manőverezőképesség: Közepes (elfogadható, de jelentősen elmarad a TIE vadászok vagy az X-szárnyúak mögött)
  • Páncélzat: Erős, többrétegű titánium-durál ötvözet
  • Túlélési ráta: Kiemelkedően magas (a „hazatérés bajnoka” becenevet kapta)

A Y-szárnyú fejlesztésének története

A BTL Y-wing starfightert a Koensayr Manufacturing fejlesztette a Klónháborúk előestéjén, válaszul a Galaktikus Köztársaság igényeire egy sokoldalú csapásmérő vadászbombázó iránt. A tervezési folyamat Y.e. 22 körül kezdődött (a Yavini csata előtt 22 évvel), és az első prototípusok Y.e. 20-ra készültek el.

A Koensayr tervezői olyan vadászgépet álmodtak meg, amely egyesíti az űrvadász és a bombázó képességeit, de közben rendelkezik hiperhajtóművel, erős páncélzattal és hosszú bevetési idővel. A korai tervek között szerepelt a BTL-A1 modell is, amely azonban sosem jutott túl a tesztfázison.

A fejlesztés elsődleges célja egy olyan vadászgép létrehozása volt, amely nagyobb célpontok ellen is hatékonyan bevethető, miközben képes megvédeni magát az ellenséges vadászgépektől. Ez a kettősség mutatkozik meg a Y-szárnyú formájában is: a pilótafülke és a központi test kompakt kialakítású, míg a két hátranyúló motoregység (amelyek a „Y” betű szárainak megfelelői) biztosítja a stabil energiaellátást és a hosszú távú működést.

Az első sorozatgyártott változat a BTL-B Y-wing volt, amelyet a Galaktikus Köztársaság rendelt meg a Klónháborúk során. Ez a típus kétüléses volt: elöl a pilóta, mögötte pedig a lövész foglalt helyet, aki a hátrafelé néző toronyban elhelyezett ikerlézert kezelte.

A moduláris felépítés koncepciója

A Y-szárnyú egyik legfontosabb tervezési alapelve a moduláris felépítés volt. A jármű úgy készült, hogy a karbantartó személyzet könnyen hozzáférhessen a kritikus alkatrészekhez a külső burkolat eltávolításával. Ez a tulajdonság később kulcsfontosságúvá vált a Lázadó Szövetség számára, akik korlátozott erőforrásaik ellenére is relatíve könnyen tudták karbantartani a vadászgépeket.

A Köztársaság idején a Y-szárnyúak elegáns, teljesen burkolt külsővel rendelkeztek. A klónpilóták tisztelettel emlegették a megbízható, ha nem is túl kezes vadászgépet, amely képes volt elvinni őket az ellenséges célpontig és biztonságban visszahozni őket.

Korai tesztelés és fejlesztés

A BTL Y-wing prototípusokat kezdetben a Koensayr saját tesztpilótái értékelték, akik dicsérték a gép robusztus kialakítását és tűzerejét, de kritizálták annak viszonylag lassú sebességét és korlátozott manőverezőképességét. Ennek ellenére a Köztársaság katonai vezetői látták a gép potenciálját, különösen a torpedóvetők pontosságát és a bombázóképességet értékelték nagyra.

A kezdeti problémák között szerepelt a hajtóművek túlmelegedése hosszú bevetések során, valamint a hiperhajtómű megbízhatósági problémái. Ezeket a gyártó a R200-as ionhajtóművek javított hűtőrendszerével és a R300-H hiperhajtómű bevezetésével orvosolta.

A Y-wing végső terhelési tesztjei során a mérnökök meglepődve tapasztalták, hogy a vadászgép képes elviselni az eredetileg tervezett harci terhelés közel kétszeresét is, ami nagyban növelte a túlélőképességét. Ez a váratlan előny később legendássá tette a Y-szárnyúakat a túlélőképesség tekintetében.

A Y-szárnyú a Klónháborúkban

A Y-szárnyú vadászbombázók első harci bevetésére a Klónháborúk során került sor. A BTL-B típusú kétüléses modelleket a klónpilóták kezelték, és a Jedi tábornokok gyakran választották ezt a gépet, amikor nagyobb tűzerőre volt szükségük.

Jelentős bevetések a Klónháborúk idején

Az egyik első nagy bevetés a Malastare-i csata volt, ahol a Y-szárnyúak kulcsszerepet játszottak a szeparatista erők bombázásában. A bombázóképességük lehetővé tette a köztársasági erők számára, hogy megsemmisítsék a droid hadsereg támaszpontjait és utánpótlási vonalait.

A Ryloth felszabadításáért folytatott harcokban a Y-szárnyúak kiválóan teljesítettek a légitámogatás területén. A bolygó felszínén harcoló klónokat támogatva bombázták a szeparatista állásokat és szállítóhajókat.

A Kaliida ködfoltban vívott csatában Anakin Skywalker vezetésével egy Y-szárnyúakból álló bombázóraj sikeresen megsemmisítette a Malevolence nevű szeparatista csatahajót. Ez a bevetés bizonyította, hogy a Y-szárnyúak képesek akár csillaghajók ellen is hatékonyan fellépni.

Az Umbara ostroma során a Y-szárnyúak közvetlen légi támogatást nyújtottak a felszíni csapatoknak, ami életbevágónak bizonyult a nehéz terepviszonyok és az umbarai technológia fejlettsége miatt.

A BTL-B Y-wing jellemzői

A Klónháborúk idején használt Y-szárnyúak jelentősen különböztek a később ismertté vált modellektől. A BTL-B típus teljes külső burkolattal rendelkezett, ami elegáns megjelenést kölcsönzött neki, és védte a belső rendszereket. A hátsó lövésztorony forgó ikerlézerei hatékony védelmet biztosítottak hátrafelé, ami különösen hasznos volt a szeparatista droidvadászok ellen.

A Köztársaság kék-fehér színeiben pompázó Y-szárnyúak látványa reményt adott a megszállt bolygók lakóinak. A vadászgépek szinte mindig az LAAT/i szállítóhajókkal (gunshipekkel) együtt érkeztek, előkészítve a terepet a klónok partraszállásához.

A 322. Vadászezred

Különösen híressé vált a Köztársaság 322. Vadászezrede, amely kizárólag Y-szárnyú bombázókkal volt felszerelve. Az egység „Arany Szakasz” néven is ismertté vált, és számos kritikus bevetést hajtott végre a háború során. Parancsnokaik között található Davish „Pops” Krail, aki később a Lázadó Szövetség Arany Századának veterán pilótája lett.

Az ezred leghíresebb bevetése a Cato Neimoidia bolygón található kereskedelmi szövetségi bázisok elleni támadás volt, ahol az egység súlyos veszteségek árán, de sikeresen megsemmisítette a szeparatisták kommunikációs központját és védelmi rendszereit.

A Birodalmi időszak és a Lázadó Szövetség

A Klónháborúk végével és a Galaktikus Birodalom felemelkedésével a Y-szárnyúak sorsa drámaian megváltozott. A Birodalom új TIE vadászgépekre helyezte a hangsúlyt, és a legtöbb Y-szárnyút kivonták a szolgálatból vagy lebontották.

Az átmeneti időszak

A Birodalom katonai vezetése úgy döntött, hogy a Y-szárnyúak technológiailag elavultak az új TIE vadászokhoz képest, és a legtöbb egységet kivonták a forgalomból. Számos Y-szárnyú végül bontótelepekre került, ahol alkatrészekre szedték őket. A Birodalmi Haditengerészet néhány egységet még használt távolabbi helyőrségekben, de ezeket is fokozatosan felváltották az újabb modellek.

Az a kevés Y-szárnyú, amely túlélte ezt az időszakot, gyakran magánkézbe vagy helyi védelmi erőkhöz került, ahol értékelték a megbízhatóságukat és sokoldalúságukat.

A Y-szárnyúak „újjászületése” a Lázadók kezén

Az Új Remény eseményei előtti években, a korai lázadó sejtek felismerték a Y-szárnyúak értékét. Még használható állapotban lévő gépeket szereztek többek között elhagyatott bontótelepekről, katonai raktárakból és korrupt birodalmi tisztek közreműködésével. A vadászgépek egy részét vakmerő támadásokkal foglalták el birodalmi létesítményekből.

Az egyik leghíresebb ilyen akció az Y.e. 2-ben (a Yavini csata előtt 2 évvel) történt Fresia bolygón, ahol a lázadók egy csoportja Davits Draven vezetésével számos Y-szárnyút zsákmányolt egy birodalmi bontótelepről. Ez az esemény jelentős győzelem volt a fiatal Lázadó Szövetség számára, és megalapozta a későbbi vadászflotta gerincét.

Módosítások és fejlesztések a Lázadó szolgálatban

A Lázadó Szövetség mérnökei számos módosítást hajtottak végre az idősödő Y-szárnyúakon, hogy növeljék a harci képességeiket. A legszembetűnőbb változtatás a külső burkolat nagy részének eltávolítása volt, ami könnyebb hozzáférést biztosított a belső rendszerekhez, és némileg csökkentette a tömeget is.

Az eredeti BTL-B modelleket átalakították együléses BTL-A4 variánsokká, eltávolítva a hátsó lövésztornyot, és helyette asztrodroid foglalatot építettek be. Ez lehetővé tette, hogy az R2 vagy R5 egységek segítsék a navigációt, a hiperűri ugrásokat és a harci rendszerek működtetését.

A Y-szárnyúak fegyverzetét is frissítették, hozzáadva egy ión ágyút a lézerágyúk mellé, ami különösen hasznos volt a birodalmi hajók és járművek megbénításában. Ez a módosítás lehetővé tette a lázadók számára, hogy nem csak megsemmisítsék, de el is foglalják az ellenséges járműveket, ami kulcsfontosságú volt az erőforrásokban szegény szövetség számára.

A BTL-A4 Y-wing jellemzői

A Lázadó Szövetség által használt módosított Y-szárnyúakat gyakran „csupasz csontoknak” nevezték, utalva a külső burkolat hiányára, ami felfedve hagyta a belső rendszereket és csöveket. Bár ez a kialakítás kevésbé volt elegáns, mint az eredeti, jelentősen megkönnyítette a gyors javításokat és módosításokat, ami létfontosságú volt a lázadók számára.

Az együléses BTL-A4 modell egyszerűbb volt, mint elődje, de hatékonyabbnak bizonyult a Birodalom elleni harcban. Az asztrodroid segítségével a pilóta jobban koncentrálhatott a repülésre és a harcra, míg a droid kezelte a navigációt és a rendszerdiagnosztikát.

Bár a Y-szárnyúak jelentősen lassabbak voltak, mint a TIE vadászok vagy az X-szárnyúak, a Y-szárnyú pilóták megtanulták kihasználni a gép erősségeit: a robusztus páncélzatot, a kiemelkedő tűzerőt és a megbízhatóságot.

Bevetések a Galaktikus Polgárháborúban

A Y-szárnyúak a Galaktikus Polgárháború számos meghatározó csatájában játszottak fontos szerepet, a scarifi adatlopástól kezdve a második Halálcsillag elleni döntő támadásig.

A scarifi csata

Az egyik első dokumentált bevetés a Y-szárnyúak számára a lázadók szolgálatában a scarifi csata volt (Zsivány Egyes). Bár az elsődleges célt – a Halálcsillag terveinek megszerzését – nem ők teljesítették, a Y-szárnyúak kulcsszerepet játszottak a Birodalom flottájának lekötésében és a menekülés biztosításában.

A csatában a Blue Squadron Y-szárnyúi támadásokat hajtottak végre a birodalmi csillagrombolók ellen, és védték a U-szárnyú bombázókat. Ión ágyúikkal megbénítottak számos birodalmi járművet, lehetővé téve a lázadók számára, hogy összpontosítsanak a pajzsvezérlő állomás megsemmisítésére.

A yavini csata

A Y-szárnyúak legismertebb bevetése kétségtelenül a Yavin-4-nél vívott csata volt, amikor a Lázadó Szövetség megkísérelte megsemmisíteni az első Halálcsillagot. Az Arany század, Jon „Dutch” Vander vezetésével Y-szárnyúakkal volt felszerelve, és fő feladatuk a Halálcsillag hőkivezető aknájának megtámadása volt.

Bár a küldetés végül Luke Skywalker X-szárnyújának sikeres torpedótalálatával zárult, a Y-szárnyúak bátor támadása létfontosságú volt, mivel ők voltak az elsők, akik megkísérelték a torpedótámadást az akna ellen. Sajnos a legtöbb Y-szárnyú pilóta életét vesztette a csatában, köztük Davish „Pops” Krail és Jon „Dutch” Vander is.

A támadás bebizonyította a Y-szárnyúak értékét nagyobb célpontok ellen, és megszilárdította helyüket a lázadó flotta arzenáljában.

A hoth-i csata

A Hoth bolygónál vívott ütközet során a Y-szárnyúak támogatták az evakuációt, fedezőtüzet biztosítva a menekülő szállítóhajóknak. Bár a csata elsősorban a földi harcokról ismert, a lázadók légiereje, beleértve a Y-szárnyúakat is, kulcsszerepet játszott abban, hogy a személyzet jelentős része elmenekülhetett.

A hoth-i csatában a Y-szárnyúak feladata a birodalmi vadászgépek távoltartása volt az evakuációs útvonaltól. Néhány bátor pilóta önfeláldozó akciókban vett részt, hogy időt biztosítson bajtársainak a menekülésre.

Az endori csata

A második Halálcsillag elleni támadásban a Y-szárnyúak ismét kulcsszerepet kaptak. Az Arany század, amelyet ekkor már Lando Calrissian vezetett (bár ő a Millennium Falcont irányította), számos Y-szárnyút vetett be a csatában.

A Y-szárnyúak ión ágyúi különösen hasznosnak bizonyultak a birodalmi csillagrombolók pajzsainak gyengítésében, miközben a B-szárnyúak és a Millennium Falcon a fő csapást mérték. A csatában a Y-szárnyúak jelentős veszteségeket szenvedtek, de hozzájárulásuk a végső győzelemhez vitathatatlan.

Variánsok és továbbfejlesztések

A Y-szárnyúnak számos variánsa készült a hosszú szolgálati ideje alatt, a Klónháborúktól kezdve egészen az Első Rend koráig.

BTL-B Y-wing

Az eredeti, Klónháborúk alatt használt modell. Kétüléses kialakítással rendelkezett, teljes külső burkolattal. A pilóta mellett egy lövész is helyet foglalt a hátsó forgótoronyban elhelyezett ikerlézert kezelve. Ez a típus elsősorban a Köztársaság színeiben szolgált.

BTL-A4 Y-wing

A Lázadó Szövetség által használt együléses variáns. Az eredetihez képest jelentősen módosították: eltávolították a külső burkolat nagy részét, lecserélték a hátsó lövésztornyot egy asztrodroid foglalattal, és hozzáadtak egy ión ágyút. Ez a típus vált a legikonikusabbá a Y-szárnyúak közül.

BTL-S3 Y-wing

Kétüléses, kiképzési célra használt variáns, amelyet később harci bevetéseken is alkalmaztak. A hátsó ülésben navigátor vagy lövész foglalhatott helyet, aki a védelmi rendszereket kezelte. Ez a típus gyakran felderítési feladatokat látott el.

Longprobe Y-wing

Speciálisan felderítésre tervezett változat, megnövelt hatótávolsággal és fejlettebb szenzorrendszerekkel. A fegyverzet egy részét eltávolították, helyette nagyobb üzemanyag-kapacitást és fejlettebb kommunikációs berendezéseket építettek be.

BTL-A4 Y-wing „Super Y-wing”

Erősen módosított változat, amelyet a Új Köztársaság használt. Ezek a járművek általában egyedi módosításokkal rendelkeztek, beleértve a megerősített pajzsokat, nagyobb tűzerejű fegyvereket és fejlettebb elektronikai rendszereket. Nara Shadian pilóta hírhedt „Sarlacc Pit” nevű Y-szárnyúja például hat proton torpedóvetővel rendelkezett a szokásos kettő helyett.

BLT-A4 „Dragger”

Különleges feladatokra tervezett variáns, amely egy erős vonósugár-projektort hordozott. Elsősorban sérült hajók mentésére és ellenséges járművek elfogására használták.

Y wing 2

A Y-szárnyú erősségei és gyengeségei

Mint minden harci jármű, a Y-szárnyú is sajátos erősségekkel és gyengeségekkel rendelkezett, amelyek meghatározták harci alkalmazását.

Erősségek

  1. Kiváló túlélőképesség: A Y-szárnyúak robusztus kialakítása és erős páncélzata lehetővé tette, hogy jelentős sérüléseket elviseljenek és még mindig hazatérjenek. Számos pilóta köszönhette életét ennek a tulajdonságnak.
  2. Sokoldalú fegyverzet: A kombinált lézerágyúk, ión ágyúk és proton torpedók lehetővé tették, hogy a Y-szárnyúak mind vadász-, mind bombázófeladatokat ellássanak. Különösen hatékonyak voltak nagyobb célpontok ellen.
  3. Megbízható rendszerek: A Y-szárnyúak egyszerű, de robosztus rendszerei ritkán hibásodtak meg, és ha mégis, általában könnyen javíthatók voltak. Ez létfontosságú volt a Lázadó Szövetség korlátozott erőforrásai mellett.
  4. Hatótávolság: A beépített hiperhajtómű és a jelentős üzemanyag-kapacitás lehetővé tette, hogy a Y-szárnyúak önállóan működjenek, anyahajók nélkül is.
  5. Moduláris felépítés: A moduláris rendszerek megkönnyítették a javítást és a módosítást, ami ideálissá tette a járművet a lázadók számára, akik gyakran kénytelenek voltak improvizálni.

Gyengeségek

  1. Korlátozott sebesség és manőverezőképesség: A Y-szárnyúak jelentősen lassabbak voltak, mint a TIE vadászok vagy az X-szárnyúak, és nehézkesebben manővereztek. Ez különösen hátrányos volt közeli légi harcban.
  2. Idősödő technológia: Még a módosítások ellenére is, a Y-szárnyúak alapvetően régebbi generációs technológiát képviseltek, ami bizonyos hátrányokkal járt a modernebb vadászgépekkel szemben.
  3. Sérülékeny rendszerek: Bár páncélzatuk erős volt, a külső burkolat nélküli kialakítás miatt bizonyos rendszerek és csövek sebezhetővé váltak célzott támadásokkal szemben.
  4. Logisztikai kihívások: Az idősebb technológia miatt az alkatrészek beszerzése és a karbantartás egyre nehezebbé vált, ahogy a galaxis haladt előre technológiailag.
  5. Aszimmetrikus kialakítás: A jellegzetes Y-alakú forma, bár ikonikussá vált, bizonyos aerodinamikai hátrányokkal járt légköri repülés során.

Pilóták és a Y-szárnyú kulturális hatása

Híres Y-szárnyú pilóták

Jon „Dutch” Vander: Az Arany század vezetője a yavini csatában. Bár ő maga nem élte túl a Halálcsillag elleni támadást, bátor vezetése inspirálta a lázadó pilótákat.

Davish „Pops” Krail: Veterán pilóta, aki már a Klónháborúkban is Y-szárnyúakat repült. Tapasztalata és tudása legendássá tette a pilóták körében.

Norra Wexley: Az Új Köztársaság egyik legkiválóbb Y-szárnyú pilótája, aki részt vett az endori csatában és számos későbbi konfliktusban. Végül az Aftermath című regényekben is szerepel.

Horton Salm: A Kék század parancsnoka, később tábornok. Y-szárnyújával számos kritikus bevetésen vett részt, és túlélte az endori csatát is.

Erin Keller: Az egyik első női Y-szárnyú pilóta a Lázadó Szövetség kötelékében, aki különleges tehetséggel használta az ión ágyút a birodalmi rendszerek megbénítására.

A Y-szárnyú a pilóták szemével

A legtöbb pilóta kettős érzelmekkel viseltetett a Y-szárnyúak iránt. Egyfelől értékelték a megbízhatóságát és túlélőképességét, másfelől frusztrálta őket a korlátozott sebessége és manőverezőképessége.

„Lehet, hogy nem a leggyorsabb madár a galaxisban, de ha valamit eltalálsz vele, az biztos, hogy érezni fogja” – nyilatkozta egykor Norra Wexley.

A lázadó pilóták között elterjedt mondás volt: „Ha gyorsan akarsz repülni, válassz egy A-szárnyút. Ha életben akarsz maradni, válassz egy Y-szárnyút.”

A Y-szárnyúak sajátos karaktere szoros köteléket alakított ki a pilóták és gépeik között. Sokan adtak becenevet a vadászgépüknek, és egyedi festésekkel vagy módosításokkal tették személyesebbé.

A Y-szárnyú a popkultúrában

A Y-szárnyú ikonikus megjelenése miatt a Star Wars univerzum egyik legfelismerhetőbb űrhajójává vált. Számos játékban, képregényben és regényben szerepel, és természetesen a filmekben is meghatározó szerepet kapott.

A Star Wars: X-Wing Alliance és a Rogue Squadron videojátékok-sorozat lehetővé tette a rajongók számára, hogy Y-szárnyú pilótaként léphessenek akcióba. A vadászgép rendszeresen megjelenik a Star Wars LEGO készletekben is, ami tovább növelte kulturális jelentőségét.

A The Mandalorian sorozatban egy módosított Y-szárnyú rövid, de emlékezetes szerepet kapott, ami újabb rajongókat ismertetett meg ezzel a legendás vadászgéppel.

Összehasonlítás más vadászgépekkel

Y-szárnyú vs. X-szárnyú

Míg az X-szárnyú sokkal gyorsabb és jobban manőverezhető volt, a Y-szárnyú erősebb fegyverzettel és páncélzattal rendelkezett. Az X-szárnyúak elsősorban vadász feladatkörre készültek, míg a Y-szárnyúak a csapásmérő/bombázó szerepkörben jeleskedtek.

A két típus gyakran együtt dolgozott: az X-szárnyúak biztosították a légi fölényt, míg a Y-szárnyúak a nagyobb célpontok ellen hajtottak végre támadásokat.

Y-szárnyú vs. TIE Bomber

A Birodalom TIE bombázója hasonló szerepkört töltött be, mint a Y-szárnyú, de jelentősen eltérő megközelítéssel. A TIE Bomber gyorsabb volt és nagyobb bombaterheléssel rendelkezett, de hiányzott belőle a hiperhajtómű, a pajzsrendszer és az ión fegyverzet.

A TIE Bomberek általában nagy számban, csillagrombolók támogatásával működtek, míg a Y-szárnyúak gyakran önállóan hajtottak végre bevetéseket, és sokkal sokoldalúbbak voltak.

Y-szárnyú vs. B-szárnyú

A B-szárnyú vadászbombázó a Y-szárnyú szellemi utódjának tekinthető, amelyet kifejezetten a nagyobb birodalmi hajók elleni harcra terveztek. A B-szárnyú erősebb fegyverzettel és jobb manőverezőképességgel rendelkezett, de sokkal bonyolultabb és drágább volt, mint a Y-szárnyú.

A két típus gyakran kiegészítette egymást a lázadó flottában: a B-szárnyúak a fő csapásmérő erőt jelentették, míg a Y-szárnyúak támogató és zavarási feladatokat láttak el ión ágyúikkal.

Y-szárnyú vs. A-szárnyú

Az A-szárnyú elfogó vadász a Y-szárnyú tökéletes ellentéte volt: rendkívül gyors és mozgékony, de minimális páncélzattal és rövid hatótávolsággal. Míg az A-szárnyúak tökéletesek voltak a gyors csapásmérésre és az ellenséges vadászok elfogására, a Y-szárnyúak a kitartó, hosszabb bevetésekre specializálódtak.

A lázadó taktikákban gyakran az A-szárnyúak terelték az ellenséges vadászokat a jóval erősebb fegyverzetű Y-szárnyúak felé, amelyek meglepő tűzerővel fogadták őket.

A Y-szárnyú öröksége

A Y-szárnyúak öröksége messze túlmutat a Galaktikus Polgárháborún. Bár az Új Köztársaság és az Ellenállás fokozatosan modernebb vadászgépekre cserélte le az idősödő Y-szárnyúakat, a típus továbbra is szolgálatban maradt számos planétavédelmi erőnél és magánbiztonsági cégnél.

Az Új Köztársaság és azon túl

Az endori csata után az Új Köztársaság fokozatosan kivonta a régebbi Y-szárnyúakat, és helyükre új generációs B-szárnyúak és K-szárnyú bombázók léptek. Ennek ellenére számos Y-szárnyú maradt szolgálatban háttérszerepekben, például kiképzésben, felderítésben és bolygóvédelemben.

Néhány módosított Y-szárnyú még a Yuuzhan Vong invázió során is harcolt, demonstrálva a típus hihetetlen tartósságát és alkalmazkodóképességét.

A Koensayr BTL-A4 „Guardian”

Az eredeti Y-szárnyúak kivonása után a Koensayr Manufacturing kifejlesztette a BTL-A4 „Guardian” modellt, amely az eredeti Y-szárnyú filozófiáját követte, de teljesen modern technológiával. Ezek a vadászgépek megőrizték a legendás túlélőképességet és tűzerőt, miközben kiküszöbölték a régi modellek hiányosságait.

A „Guardian” típus soha nem érte el az eredeti Y-szárnyú népszerűségét vagy elterjedtségét, de tisztelgés volt a legendás előd előtt, és bizonyította, hogy a Y-szárnyú koncepciója időtálló.

A Galaxis történelmében

A Y-szárnyú vadászbombázó örökre beírta magát a galaxis történelmébe, mint a jármű, amely segített elpusztítani az első Halálcsillagot, és kulcsszerepet játszott a Birodalom bukásában. A típus neve szinonimává vált a megbízhatósággal és a túlélőképességgel.

A lázadók és a későbbi Új Köztársaság múzeumaiban Y-szárnyúak állnak emléket a Galaktikus Polgárháború hőseinek és áldozatainak. Az egykori pilóták rendszeresen tartanak találkozókat, ahol megosztják történeteiket az öreg, megbízható harci járművekről, amelyek annyi bajtársukat hozták haza biztonságban.

Star Wars filmek

Megosztás